sunnuntai 3. joulukuuta 2017

29.11.
Keskiviikko

Antti Huttunen Yritystoiminta


Koskaa aikaisemmin en ole kirjoittanut niin paljoa muistiinpanoja koulupäivän aikana kuin nyt. Vielä puoli vuotta sitten olin vahvasti some- kielteinen. Nyt luulen näkeväni, mistä ja miten nykypäivänä liikevaihto tehdään. Toki siihen on auttanut monet tekijät, mutta yhteistä niille on se, että niihin kaikkiin olen tutustunut Kiossa.

Sen enempää ja tarkemmin en tähän aio selvittää, miten ja milloin liiketoimintaani aloitan ja miten sitä kehittelen eteenpäin. Sen teen LTS- näyttökokeessa, joka sekin tulee olemaan tietyllä tavalla koe: Voiko näin toimia ja mitä tapahtuu, jos näin toimii?
Tässä vaiheessa tyydyn kulkemaan aloittamallani päiväkirjatyylillä. Toisin sanoen keskiviikko ranskalaisilla viivoilla ja mietteillä.

- Porukka on aina enemmän kuin yksilöiden summa. Yksin tästä hommasta ei tule mitään.

Kirjoittajan perusteesit
- 1 kuva, 1 kappale
- toisaalta hyviä kuvia ei voi olla liikaa
- kirjoita persoonallasi
- etsi paikka, missä voit nostaa esiin tulevan palvelusi, tuotteesi (retkipaikka, ruokapaikka)
- valitse kanavasi--> FB, Insta, google, johku...
- mainontaa kannattaa tehdä vain sellaiselle tuotteelle, mikä toimii hyvin.
- testaa aina tuotteesi
- toimimaton tuote ei nouse toimivaksi mainonnalla
- vastaa kaikkiin kommentointeihin

OMA LIIKEIDEA / tee ainakin nämä asiat:
1. Kysy vahvuutesi kavereiltasi
2. Valitse somekanavat ja kirjoitatko itse
   - ketä tavoittelet? Kaikki mobiilina alusta lähtien
3. Suunnittele ja päätä # mistä kirjoitat ja millä aktiviteetilla ja videot/digitaalinen jalanjälki
4. Rakenna polku siitä, mihin tämä voi johtaa
5. Tutki, voitko tehdä töitä KPP:ssa tai hommaa joku hanttihomma/rahoitus
6. Aputoiminimi vai oma toiminimi?
Kun olet tässä, niin rakenna tuote, testaa sitä ja perusta
- TEE ASIOITA JA KERRO NIISTÄ KUVIN, TEXTEIN JA VIDEOIN!- - --- verkkokauppa/johku
- kunta mukaan myyntikanavaksi
- retkipaikka ponnistusalustana? 25--45 v. perheellinen nainen kaupungissa 61%
- natiivimainontaa eli median näköistä mainontaa

ÄLÄ TUUDITTAUDU YHDEN KANAVAN VARAAN!

- netin prime time on 10.00 ja 20.00-23.00
- vanhan puukiekon ankkurointi historiaan nuppineuloilla
- halpa ei ole hyvä. Hyvä ei voi olla ilmaista tai halpaa!
- tuote pitää pystyä ostamaan heti! Lyhin mahdollinen reitti. 2 klikkiä.
- H1 ja H2 alaotsikot!
- kirjoita ihmisiä kiinnostavista asioista. KYSY, MIKÄ KIINNOSTAA JA MISTÄ KULMASTA.
- missä asiakas on, ole sinä myös
- jutut, kuvat ja videot asiakkaiden ehdoilla
- linkitä, paikallislehdet, instaajat, vihti, metsähallitus, yhteistyökumppanit,
  alan yhteisöt, verkkokauppa, kotisivut,
    hakukoneaktivointi, fb- ryhmät, retkipaikka...
- räätälöity viesti per kanava, whats up jakelunappula/yksityisviestit
- virtuaalimatkailua mobiililla

Jos kuulet sanan integraatio, siitä tulee kallista.
johku.fi on matkailupalveluiden myynnin ekosysteemi
- ei kiinteitä kustannuksia
- myynti- ja laskutussysteemi
- 2,5 % myynntikomissio
- tuotteet voivat olla mitä tahansa
- mobiilituote 100%
- ristiinmyyntimahdollisuus toisten johku- yritysten kanssa
  - 2,5%
- kk- raportit kirjanpitäjälle
- etumarkkinointi ja asiakasohjaus sekä jälkimarkkinointi geneerisenä incl.

Matkanjärjestäjä uuden lain mukaan / matkapaketti on 2 tai useampi palvelu
- voi taklata Tähkäpään poolilla, kunnallisella yhteistyöllä, osuuskunnalla
- marginaaliverotus
- mielipahakorvaus
   - jos PALAUTTEESSA EI OLE MIELIPAHAA, niin korvaus on menetetty
   = muista aina kysyä palaute
JOHKUSSA TOIMIVA MATKATOIMISTO VOI OTTAA VASTUULLISEN MATKATOIMISTON/MATKANJÄRJESTÄJÄN ROOLIN
   - 2,5%
- pro.similarweb.com / benchmarking / analyysityökalu = oman toiminnan kehittäminen
- Mikä on toimivin tapa otsikoida texti?

Päivän mietelauseet:
"Asiakkaiden oletus palvelusta on usein paljon pienempi, kuin mitä me halutaan tarjota".
"Kaikki myynti ja markkinointi tapahtuu sisällön ja ihmisten kautta. Tällöin sisällön pitää olla timanttista."
"Julkaise kokeiluun, älä hiero. Näin saat heti palautetta. Kuuntele palaute ja toimi niin.
"Jos haluat olla eräopas, niin osta palveluita muilta yritystoiminnan osa- alueilta".

"Suklaa ja punaviini on aina jaettavissa. Mikä muu"?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti