keskiviikko 10. tammikuuta 2018

10.1.
Keskiviikko

Matkailun ohjelmapalvelut     Tuotteistaminen ja hinnoittelu

Mutta ensin Pade kertoi talon myllerryksistä puoli kymmeneen asti. Jatkuuko opetus vai ei, siinäpä kysymys. Sulkeeko Kio ovensa, ja jos, niin milloin? SAK:n hallintoneuvosto antaa asiasta lausunnon maanantaina, 15.1. Jokatapauksessa opintojen rahoitus tulee muuttumaan tutkintoperusteiseksi. Toisin sanoen kaikki ulkopuoliset luennoitsijat heivataan ja suurin osa opetuksesta tulisi tehtäväksi yrityksissä työssäoppimisena. You can call me a loser, mutta muutos tuntuu täysin mahdottomalta toteuttaa ja veisi yhden kaikkein arvokkaimmasta osa- alueesta pois opiskelijoiden ulottuvilta: eri alojen huippuammattilaiset tietoineen ja kokemuksineen.
Porukka oli vähän apean oloista aamupäivällä.

Mutta siis päivän varsinainen agenda oli siis tuotteistaminen, mihin päästiin vielä hyvissä ajoin ennen lounastaukoa. Elikkäs...

Miten tunnistat huonosti tuotteistetun palvelun:
1. Mitä palvelu maksaa?
---- et oikein saa vastausta
2. Mitä palveluun kuuluu?
---- mitä, missä, milloin, miksi, mikä hyöty, perustelut, paljon maksaa
       "Maailman paras ja elegentein sauvakävelykouluttaja on kaouluttanut minut".
3. Kuka tästä palvelusta vastaa?
---- esim. huoltovastuu
4. Kenelle palvelu on tarkoitettu?
---- asiakkaan tarve ei voi olla tiedossa, koska tuotetta ei ole segmentoitu
5. Hyöty asiakkaalle
---- terveys, oppiminen, elämys...
Tuote on toimintaa elämyksen aikaansaamiseksi --> välitön "purku/palaute" elämyksen jälkeen
Tuotteistaa kannattaa, kun
- toiminta on jatkuvaa; esim. joka aamu
- osatoiminto on toistuvaa; esim. kahvittelu
- oikeasti osaat ja sinulla on erityisosaamista
- tuote on taloudellisesti kannattava
- tuote on strategian mukainen
- tuote on moduloitu; esim. keittolounas, 7 ruokalajin maistelumenu etc.
- tuote perustuu alihankinnalle

Heittoja aiheesta:
Hyvä tuote sisältää aina lisäarvoa ja hyötyä asiakkaalle; segmentoi siis voimakkaasti!
Hiljaisuus on tuote tai osatuote. Tee siitä tarina. Sopii terveyttä edistävän tuotteen/osatuotteen kanssa.
Venäjän raja voi olla tuote.
Yoldian meren muinaisranta on tuote.
Erähistoriakohde on tuote.
Erityisosaaminen ja ammattitaito on hinnoitteluperuste.

Aina kun teet jotakin, aseta ensin tavoite tekemiselle.
--- myönteinen luontokokemus voi itsessään olla tavoite.

Ennen tapahtumaa...
- tarjoa etukäteen tietoa aktiviteetista; innostus, turvallisuuden tunne
- anna ohjeet
- anna lisätietoa maantieteellisistä, sosiaalisista tai poliittisista piirteistä tai haasteista.

TAVOITTEELLISUUS
- päätä, mikä riittää
- päätä ammattimaisuus
- päätä vastuullisuus
- päätä paikallisuus
- älä tee liian komplexisia tuotteita; less is more

Markkinointi
- vastaa todellisuutta
- edistää kestävää kehitystä
- sisältää aina tarinan

MUISTA
- alihankkijoiden pätevyys; kouluta ja vaadi
- henkilöstön perehdytys ja koulutus
- kyky kohdata ihminen, kielitaito
- lisäarvoa tarinoista
- vastuuta koneiden, laiteoiden ja tilojen huolto ja kunnossapito!!!!
esim. Nuotiopaikan ylläpitosuunnitelma ja toimintamalli sekä huoltopäiväkirja

Viimeisenä tämä palvelupolku, eli miten asiakas kokee kaikki prosessimme myynnistä palautteeseen. Kts. kuva alla.

Päivän mietelause: "Elämys on subjektiivinen asia. Älä myy pelkkää elämystä".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti