torstai 23. marraskuuta 2017

23.11.
Torstai

Aamusta Petri Teräväisen Laatuasioista, iltapäivällä Ilkka Lariolan yrittäjyydestä ja Voionmaan toimittaja- asiaa.
Erä (än) opiskelijan näkemys laatuasioista.

Teräväinen puhui melko sujuvasti. Asia oli kuitenkin meille jo kauan työelämässä olleille melko puuduttavaa, koska näistä asioista jos mistä olemme joutuneet kuulemaan ja tekemään jos jonkinmoisia ryhmätöitä ja tiimipalavereita kokolailla tiuhaan tahtiin.
Huomioitavaa oli mm. se, että Petrin kalvoissa oli vielä tunnin esitelmän jälkeen vielä sanat alustus aiheeseen. Ei ihme, että jollain oli vaikeuksia pysyä hereillä.
Olihan siinä aamupäivässä asiaakin.
1. Kun pidät luentoa, niin
- kerro ensin kokonaiskuva sisällöstä
- sitten muutama pin point mielenkiintoisimmista/yllättävistä asioista
- kerro luennon tarkoitus
- kerro luennon tavoite
- kerro, miten luennon aikana käyttäydytään = pelisäännöt
- kerro visio aiheen ympäriltä
--> aloita luento ja pidä huoli siitä, että aikataulu pitää

Laadunhallinnan tavoitteet:
- toiminta suunnitelmalliseksi
- toiminnan jäsentäminen
- turhan työn minimointi
- keskittyminen ydinasioihin
- enemmän aikaa olennaiseen
- "aina ei tarvitse aloittaa alusta"
- parempi kannattavuus
LAATU ON TYYTYVÄISYYTTÄ JA RAHAA

Ip sitten Ilkka Lariola, Natura Vivan TJ ja Hel Out:n hallituksen puheenjohtaja puhui yrittäjyydestä ja  siitä, miten Natura Vivasta tuli sellainen kuin mitä se nyt on.
Tässä asioita, mitä jäi paperille hänen esityksestään:
1. Ohjelmapalvelutuotteella ei ole kokeilumahdollisuutta. Se on henkilökohtainen, ainutkertainen
    kokemus
2. Ehdoton edellytys sujuvalle liiketoiminnalle on verkkokauppa
3. Maksu etukäteen ja kunnon peruutusehdot
4. Mediatoimisto hoitaa
    - kotisivut, hakukoneoptimoinnin, googlemarkkinoinnin ja osan sosiaalisesta mediasta
5. Markkinointiviestintä tärkeysjärjestyksessä
    1. Yritysprofiilit Facessa ja Instassa
    2. Digitaalinen myyntikanava/verkkokauppa
    3. Laadukkaat kuvat (printtikelpoiset) ja videot
    4. Hyvä blogi
 6. Asiakkaan polku
 7. Älä unohda jälkimarkkinointia; esim. kuvia retkeltä lähetettynä jälkikäteen asiakkaalle
 8. Laske ennen vuokraustoiminnan aloitusta
    1. Kuinka paljon pitää olla kalustoa, että toiminta kannattaa?
    2. Mitä muuta tarvitaan, että homma pelaa?
    3. Kuinka paljon tarvitaan myyntivolyymia, jotta toiminta kannattaa?

IP:n lopuksi toimittajan etiikasta muutamia asioita, jotka eivät olleet mitenkään uusia.

Päivän mietelause: "Kaikki asiat voi ajatella vaikeastikin, mutta liikaa ei kannata kumminkaan miettiä  vaan alkaa tehdä sitä, mikä on mahdollista".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti